Washington-Dallas.reismee.nl

dag 4: Manhattan (1-e dag)

Vanochtend zijn we in alle rust opgestaan. De nacht was wat gebroken door een heen en weer drentelende bovenbuurman en het wakker worden van allerlei geluiden die niet direct door het onderbewuste thuis te brengen zijn.

Na de uitgebreide lunch vertrokken we richt Newark Station en konden op basis van alle hulp die we hadden gekregen makkelijk onze weg vinden naar 33 street. Vandaar klommen wij uit de catacomben van New York naar het oppervlak en stonden per direct in de volle drukte van NY.

Via Madison Square Garden en Time Square liepen we naar de pier waar de Intrepid ligt afgemeerd. Voordat we dit oud vliegdekschip bekeken hebben we eerst nog een onderzeeër bekeken de Uss Crowler. Een van de eerste onderzeeërs met nucleaire lading aan boord. De vrijwilligers die het geheel aan elkaar praten hebben de nodige humor. Zo vertelde deze gids; we staan de jongens die deze onderzeeër op basis van hun gemiddelde leeftijd niet toe een biertje te kopen in de winkel maar sturen ze wel de wereld over met wapens waarmee ze vier wereldsteden van de kaart kunnen vegen……

De Intrepid is groot en op het vliegdek stonden naast de B52 tal van typen vliegtuigen en helikopters uitgestald. Op het achterdek was een grote overkapping gemaakt waarin de NASA-missies waren uitgelegd. De Enterprise, het enige schip wat nooit een ruimtereis heeft gemaakt stond hier opgesteld. Rick en ik hebben Houston al eens eerder bezocht en daarnaast ook een ESA show in Frankrijk dus dit was een leuke aanvulling. Buiten op de pier stond een Concorde opgesteld. Het was leuk om die eens van dichtbij te zien. We hebben geen tour door de Concorde gedaan maar hebben eronder zitten lunchen.

Vervolgens stond het Amerikaans Oudheid/Natuurkundig Museum op de ‘to do’ lijst. Na een lange wandeling zijn we uiteindelijk in het Museum beland. Met allerlei panorama’s van opgezette dieren en uitbeeldingen van taferelen van manieren van leven wordt hier een prachtige indruk gegeven van de oudheidkundige geschiedenis van Amerika maar ook Azië en andere continenten. Het museum ging rond zes uur dicht, dus we hebben een gedeelte moeten laten voor wat het is.

Door en Langs Central Park zijn we teruggelopen naar het Rockefeller gebouw waar we op het dak ofwel ‘top of the rock’ een mooi uitzicht kregen over NY. De foto’s geven daar een beetje een indruk van. Overigens waren we getuige van een trouwerij in Central Park en was het heerlijk om te zien hoe de mensen van NY genieten van dit groene hart van hun stad.

Na het Rockefeller gebouw hebben we onze trein weer opgezocht en zijn we van 33 street weer richting Newark vertrokken. Vanaf het station is het ongeveer een 25 minuten lopen naar het Hotel.

Moe maar voldaan sluiten wij deze dag af. Morgen dag twee in NY.

Corrie

Nog maar een aantal dagen op reis en al zoveel indrukken en dingen bekeken. leuk hoor. Veel plezier ????

Corrie

Nou ja zeg jullie zullen wel denken waarom die vraagtekens. Moest een lachend gezichtje zijn. Ook weer opgelost.