Washington-Dallas.reismee.nl

dag 5: Manhattan (2-e dag)

Vanochtend zijn we na de gebruikelijke ochtendrituelen wederom lopend vertrokken naar Newark station. Het is elke ochtend toch weer een pittige wandeling van ongeveer 25 minuten. De temperatuur is wat later in de ochtend ook al aardig hoog. Vandaag ging het richting de 35 graden Celsius. De Path train bracht ons weer snel naar 33 street.

Gisteren hadden we al een beetje bedacht hoe we deze dag zouden gaan doen want de wandeling naar het Museum of fine Arts aan de bovenkant van Central Park was 50 blokken ver (82-th street) en dat is lang…….dus eerst maar omhoog in het Empire state building.

Het uitzicht was uitstekend en we hebben dan ook rondom de grootte en het uitgestrekte van NY gezien. Net als gisteravond blijkt dat ‘hoogten’ aantrekkingskracht heeft op mensen. Het was boven op het gebouw minstens zo druk als beneden.

Bij de uitgang van 33-th street is een soort parkje aangelegd met zitjes en tafeltjes. Het leuke is dat je er gebruik van kunt maken zonder de verplichte consumptie zoals op veel andere plekken wel het geval is. Wij hebben hem gebruikt om even een ‘koffiebreak’ te houden en Sanne en Lotte en ik zijn even in de Macy’s geweest. Macy’s is een begrip in Amerika, het ‘Bijenkorf’ gehalte is hoog.

Daarna maar aan de laatste veldtocht begonnen. Na de eerste 25 blokken begon Central Park. Wij zijn voor het grootste gedeelte door het park gelopen al is het maar vanwege zijn vele ‘film’ plekken en beroemde plekken zoals ‘strawberry fields’. Central Park is een verademing voor de hele stad. Een geweldige plaats voor ontspanning maar ik val geloof ik in herhaling.

Sanne en ik wisten niet precies welk museum we moesten hebben en liepen dus vijf blokken te ver door….uiteindelijk vonden we elkaar weer op de trappen van het museum en hebben anderhalf uur uitgetrokken voor een museum waar je prima een hele dag kunt rondkijken. Ieder van ons heeft los van elkaar mooie dingen gezien…..het was gewoon teveel en erg mooi. Alle culturen van de wereld over de eeuwen heen zijn met hun specifieke cultuuruitingen tentoongesteld. Voor mijzelf sprekend vond ik het erg waardevol om een aantal zaken van dichtbij te kunnen bekijken.

De wandelingen op en neer tussen central park en 33-th street hadden hun uitwerking niet gemist, we zijn met de bus teruggegaan. De bus gaat niet sneller maar je kunt zitten……. In de middag hadden we even een broodje gesnaaid bij Walgreens en in de avond hebben we bij de lokale patatbakker wat vettigheid gesnaaid. We lijken Amerikanen te worden.

Na het eten zijn we nog even wezen shoppen. Sanne en Ineke slaagden redelijk, Lotte kwam er niet uit. Rick was klaar met een nieuwe zonnebril. We hebben de trein weer opgezocht en zijn naar het hotel gesjokt………moe maar voldaan, het was een warme tweede dag NY.

Morgen weer nieuwe dingen, eerst een goede rust.

MKK

Wat een mogelijkheden hebben we vandaag de dag, de hele wereld rond kunnen trekken, zoveel dingen zien en beleven. Volgens mij genieten jullie met volle teugen. In elk geval de schrijver. Veel pleIer nog!