Washington-Dallas.reismee.nl

dag 6: Manhattan (3-e dag)

Vanmorgen konden we allemaal maar moeilijk op gang komen. Zere benen, voeten, knieën en ook de vermoeidheid en de hitte spelen iedereen parten. Maar deze dag lijkt iets rustiger te gaan worden. Na het ontbijt begeven we ons wederom naar Penn station Newark, deze keer nemen we de trein naar het WTC (World Trade Centre).

We stapten zo'n beetje uit bij ground zero. Op de plek waar de twin towers hebben gestaan zijn 2 hele mooie monumenten gemaakt (zie de foto's). Alle namen van de mensen die overleden zijn staan allemaal op de rand. Bij degene die dag jarig zijn wordt die dag een witte roos geplaatst. Vandaag kwam er een delegatie uit China op bezoek. Daarom werd ook bij iedereen die uit China kwam vandaag een witte bloem geplaatst, een anjer. Ook al staat deze gebeurtenis redelijk ver van ons af, het is toch wel erg indrukwekkend om dit te zien.

Hierna zijn we doorgelopen naar Battery park, het zuidelijkste puntje van Manhattan, met oa het financiële centrum van New York. Hier zijn we op de boot gestapt naar Statue of Liberty Island. Op het eiland zelf konden we rondlopen en ons eigen tempo bepalen. In Nederland hadden we al gezien dat de kaartjes voor "the crown" al uitverkocht waren. Nadat we aan alle kanten het vrijheidsbeeld bekeken hadden zijn we weer op de boot gestapt (boten varen om de 20 minuten) naar Ellis Island. Dit is het eiland waar de immigranten vroeger per boot binnenkwamen en opgevangen werden. We hebben ons een beeld kunnen vormen hoe die eerste opvang eruitzag en wat voor ervaringen verschillende mensen hadden.

Hierna zijn we weer op de boot gegaan, terug naar Battery Park, Manhattan. De kinderen hadden geen puf meer om naar Brooklynn bridge te gaan en zijn teruggelopen naar ground zero. Menne en ik hebben nog wel een poging ondernomen om over de brug te lopen maar daar aangekomen bleek de brug iets te veel van onze energie te vragen. Via Wall street zijn ook wij teruggelopen naar ground zero, de kinderen opgezocht om vervolgens met de trein weer terug te gaan naar Penn Station Newark. Onze laatste energie ging op aan het teruglopen naar het hotel, tjonge, wat een warmte. Weer veel nieuwe indrukken opgedaan deze laatste dag in New York!

MKK

Hoi, dit iseen doe vakantie zeg. Tjonge wat een energie steken jullie daarin. Wat ook een belevenis al die plaatsen te zien die je nog al eens in het nieuws ziet. Heel erg leuk om mee te reizen. Goed om te zien hoe men herdenkt(9-11). Fijne tijd verder.

Hein

Nou, jullie hebben wel een fantastische reis hoor. Die moeie benen worden wel weer goed, maar de herinneringen blijven lang!