Washington-Dallas.reismee.nl

dag 8: Byron

Wat zal ik van deze dag eens zeggen…….We hebben ons eigenlijk alleen maar verplaats en zijn verder lekker lui geweest.

Vanochtend werden we wakker in een hotel wat op alle (agressieve) manieren een slaatje probeert te slaan uit het verblijf van hun gasten. Ons advies is dan ook om de Super 8 Motels in Canada te laten voor wat ze zijn. Op Internet wordt een aantrekkelijk bedrag genoemd voor een ‘kale’ overnachting maar vervolgens komen daar een aantal zelfverzonnen toeslagen overheen waar je als gezonde Nederlander een vieze smaak van in de mond krijgt……10 dollar omdat u een extra bed op de kamer wilde, 12 dollar omdat u uw auto bij ons hotel wilt parkeren en omdat we zulke aardige mensen zijn doen we er ook nog eens een hospitality toeslag bij. Trouwens eten kunt u bij ons niet maar we geven u graag een kortingsbon voor onze dure vriendenclub in town.

Diep bedroefd over het feit dat we ons zo bij de poot hadden laten nemen door de Canadezen zijn we afgedropen naar de lokale ‘Aldi’ en hebben daar ons ontbijt en lunch voor onderweg ingeslagen. Dit ‘tranenbrood’ was overigens een heerlijk alternatief na een week ‘waffels met sirup’.

Denk nu niet dat ik tot aan het einde van deze dag mijn frustratie over het bovenstaande heb lopen koesteren, daarvoor is de dag te mooi en de reis te leuk. Ineke wilde vandaag graag rijden dus heeft ze het grootste stuk van de rit naar Grand Rapids voor haar rekening genomen.

Misschien wel leuk om ook eens iets over de omgeving te vertellen. Gelijk buiten Newark werd het al heel groen en een beetje heuvelachtig. Dat is het grootste gedeelte zo gebleven. Dat was heerlijk nadat we 4 dagen in drukke steden waren geweest waar de economie echt 24 uren per dag doordraait en het geen moment rustig is. Zelfs in de hotelkamer gaat het lawaai door maar dan van de airco die altijd aan staat. In Ontario, waar we vandaag het grootste gedeelte van de dag doorheen reden, doet het wel een beetje aan Nederland denken alleen wat ruiger en ook grootschaliger.

Ik heb ondertussen mijn vaderdagcadeau van Sanne uitgelezen (de dood van een kroonprins) en ben nu begonnen in ‘Magdalena’ van Maarten ’t Hart, een van mijn favoriete schrijvers. Van een collega en van de FM opleiding had ik boekenbonnen gekregen om verschillende redenen. Je kunt me geen groter plezier doen. Tijdens vakanties of malaise lees ik me meestal door een stapel boeken heen, zo ook nu.

Ineke bracht ons weer veilig de grens over, ook nu moet je over geduld beschikken want je staat zo een uur in de rij te wachten voor de douane en nu overnachten we in Byron, onderdeel van Grand Rapids. Die overnachting ging haast over want dat is het tweede wat me echt even van het hart moet. Gebruik voor het boeken van je hotels de juiste sites en controleer wat je krijgt. Boekingssites als Hotels.com en Booking.com zijn sites die zich voor overnachtingen van een groep van vijf personen met een ‘jantje van Leiden’ afmaken. Ook nu klopte het weer niet en we hebben dit in een eerdere reis naar Amerika ook meegemaakt, toen werd het door het hotel uitstekend opgelost. Na wat heen en weer gedoe tussen de man achter de balie en Ineke en mij bood de beste man een kamer aan voor de helft van de prijs (werknemerstarief). De extra bedden in dit hotel waren op terwijl het hotel weet dat vijf mensen op één kamer komen overnachten. We hebben het maar geaccepteerd, de baliemedewerker kon geen bed uit zijn been snijden en de andere hotels in de directe omgeving hadden ook geen vijf persoonskamer meer beschikbaar. De borging tussen booker en hotel is niet op orde, hierdoor treedt kwaliteitsverlies op. Het probleem wordt bij de klant neergelegd.

Niks gezien of gedaan verder…..??? Ja, Ineke en ik hebben gezwommen en daarna hebben we lekker gegeten bij de buren van het hotel. Toen we Grand Rapids binnen kwamen werd elk kruispunt bemand door politieagenten om het verkeer te regelen. In het hotel hoorden we dat er vandaag een nieuwe Mall geopend was vlakbij het hotel. Daar moesten we natuurlijk ook nog even kijken, windels zijn ook hier geopend tot 10 uur. Morgen via Holland naar Chicago, voor nu een leuke dag toegewenst, wij gaan slapen.